Diari de PNG, 8, City Life

M’alce, dutxa, rentar roba suuuuuper polsegosa, em donen galetes i una fanta de pinya feta a PNG per a desdejunar. Molts veïns venen a vore’m, però continuen sense fer-se fotos amb mi. Un occidental no és tan exòtic a PNG com a indonesia.

Anem a omplir gasolina a uns veïns que són també dels altiplans. Bidons de dièsel que buiden aspirant d’una marguera i després decantant utilitzant una botelleta de plàstic com embut, super ineficient…

Maia està cansat però anem a vore un mercat de sobrevenirs i un monument a la guardia costera australiana en la 2a guerra mundial, un obelisc en forma de far.

Camine amb el germà de Maia, Simon. Maia dorm al cotxe, és mecànic i ha estat treballant tota la nit, estrany però això em diuen. Caminem vora la mar, són dels altiplans de l’interior però estan ací per negocis, tot i que Simon no treballa. Als altiplans tenen els horts que anomenen jardins.

Em pregunten dels meus viatges.

Tornem a casa on maia dorm més.

Estudie que fer, si anar a Lae directament o als Highlands. La curiositat de descobrir un món que desenvolupà agricultura però no civilització al contrari que la resta del món. Però llegit que fer requerís molt de temps, i ja estant rodejat de gent dels altiplans i no observant res especial en ells i no llegint res que em cride especialment doncs no em motiva.

Però llegisc que hi ha un institut de lingüística que està normalitzant les llengües de Papua per a traduir Bíblies, estàn pirats però bé, els mitjans justifiquen els resultats supose, és bo per al Diversisme, la meua ideologia, la base és expandir i conservar la diversitat al món, no serà fàcil.

Em respon un CS que vaig contactar ahir a Medeng, quan Maia es desperta vaig a visitar-lo.

Es tracta d’un refugiat polac a Austràlia, té 48 anys i.ha estat més de 20 a PNG. Va vindre ací de voluntari 2 anys i es va casar i formar una família. Ensenyava com   voluntari a un Institut Politècnic. Després va obrir una acadèmia d’ensenyament de computació, però el negoci fou compravenda d’ordinadors. Com ací  roben tant i els carregadors peten tant per culpa de la corrent, és molt fàcil que el negoci vaja bé.

Em conta els robatoris a pu ta de pistola de claus que ha sofert, tant ell com el seu fill. La seguretat en el país és terrible. L’home té un guarda de seguretat 24h/7dies. Crec que el món anirà en eixa direcció si l’inigualtat econòmica continua, fins que la seguretat privada tampoc serà sostenible i tot col·lapsarà.

El germà i la neboda estan visitant i tinc una conversa molt interessant en l’estat del món, de l’economia, progrés, futur i com afecta a societats com la de PNG i com les occidentals. Molt agradable parlar de forma seriosa amb algú després de tants mesos. Em fa pensar molt abans de dormir. Preocupat majoritàriament, sobretot en el dia en que el regne unit vota per anar fora de l’EU, però també en pensaments que s’ha de trobar una solució en meitat de tant canvi. Oh això em dona a pensar que hauria de treballar molt per arreglar això i sense recerca científica existent en el.moment tot el que faria és anar a cegues només guiat per instints i el que s’assumís com a bo. Però així és com hem anat anant sempre, i tot que coses han millorat molt, ho han fet passant per molt de sofriment al qual jo no vuic contribuir més.

Leave a Reply

