Llibre de viatges 15. Llocs sagrats 4, Bodth Gaya, parc temàtic Budista

A aquest punt del viatge encara seguia llocs turístics a més de grans ciutats. Bothd Gaya quedava a meitat camí entre Benarés i Calcuta i és on històricament és deia que Buda havia aconseguit il·luminació. També fou l’únic lloc a l’Índia on vaig entrar en contacte en el camp Indi, en zona rural.

Escric 4 notes històriques del lloc de la il·luminació: Allà estava una figuera, l’arbre on Buda es va il·luminar fa uns 2500 anys, la figuera és molt diferent de les figueres mediterrànies. Un tal rei hindú la feu tallar segles després però una reina budista posterior feu plantar al lloc un dels fillols de l’arbre que havia estat plantat a Sri Lanca allà. Eixe arbre és el que està allà des d’aleshores en principi. Després més reis, budistes en aquell moment, començaren a construir monuments, el que domina ara és una alta torre que al pas del temps fou quasi completament desfigurada pels elements. Al sXIX els colons britànics els va parèixer divertit aquell lloc sagrat que cap indi li donava la més mínima importància (no quedaven quasi Budistes a l’Índia, i cap a eixa zona), van reconstruir la torre donant-li un estil que ells pensaven era l’original. Finalment el rei Tailandès (un país eminentment Budista) pagà recobrir d’or una gran decoració en forma de copa en punta a dalt de tot.

A més des dels anys 70 diversos països Budistes (Japó fou el primer) es dedicaren a obrir allà monestirs de les diferents branques del budisme. A cada nou monestir que obrin (encara hi ha sota construcció) intenten superar als altres en ornamentació, mida i luxes. He de dir que hi ha autèntiques obres d’art, com si hagueren creat xicotetes recreacions de les millors catedrals europees, cadascuna en el seu estil arquitectònic  i totes posades una al costat de l’altra, creant un alt contrast i diversitat: tibetans, japonesos, bengalesos, laos, xinesos… Tot amb un conjunt de visitants en tot l’aspecte de turistes de parc d’atraccions, estranys, però turistes.

Tot plegat em donà la sensació de parc temàtic, on el tema era el Budisme i on no hi havia atraccions, el qual seria interessant si no estigués a la Índia en meitat del camp indi, a l’estat que és un dels més pobres de l’Índia. Si el contrast a l’edat mitjana entre una catedral bén decorada i els barris populars que l’envoltaven devia ser enorme, ací desenes de temples en meitat de cases de fang, amb xiquets despullats jugant entre el fem i els porcs, carrers en que el fang et podia arribar als genolls i famílies en mitja dotzena o una dotzena de xiquets cuinant al carrer en llenya. Això dóna un immens contrast entre luxe religiós (pagat per països de l’estranger) i la realitat de misèria local. Tot plegat és encara més impactant pel fet que tot allò idealment hauria d’estar replet d’un estat d’espiritualitat mística en comptes d’extravagància i ostentació. No serà el 1r lloc en que hi haja tan de contrast religiós en la realitat de l’entorn, però el concepte parc d’atraccions desenvolupat a l’Índia, que ja veig per 2n cop, aquest budista en comptes d’hinduista, em xoca encara més per ser d’una dimensió major, com tot el que és a l’Índia relacionat en el factor humà.

Històricament remarcaré un parell d’aspectes que se’m quedaren un parell d’elements de com funciona el món amb l’historia del lloc.

Buda aparentment després d’aconseguir la il·luminació no volia ensenyar a ningun dels seus companys el que havia descobert ja que afirmava que el camí cap la il·luminació era massa difícil per a ser seguit per a la majoria de la gent. Ells li digueren que sí, que tenia raó però però que potser algú de tota la gent aprendria el camí per aconseguir el mateix estat, ell concedí que potser algú ho aprendria i és com començà la 1a religó basada en un messies original, el budisme. El que em pareix sorprenent coneguent eixe fet és com una cosa que des de la seua concepció estava entesa com una ideologia elitista del camí a la il·luminació a través de la meditació, s’ha convertit en una religió de masses.

En part la resposta la té el continu va i ve de Bodth Gaya si. Com es veu a l’esbós de descripció històrica del lloc, les diferents fases d’aquest santuari (tallar o plantar arbres, construir temples i monuments, abandonar-los, reconstruir-los, decorar-los) pareix que han estat determinades per la voluntat de diferents reis i governants. De la mateixa manera eixos governants eren alternativament budistes o hindús, explicant les seues accions de construcció, destrucció o abandó. En aquestos fets històrics en que el governat elegís una religió o altra es veu com eventualment grans parts de la població també segueixen la mateixa religió (lligant sempre poder i religió), el mateix fet que explica que es construïsquen monuments al voltant de l’arbre de la il·luminació fa que grans masses de la població seguisquen una religió d’alt contingut meditatiu i d’alta dificultat per seguir els seus dictats bàsics. De la mateixa forma explica el perquè els monuments poden acabar en estat de ruïna i la població que viu al voltant haver perdut la devoció per ells.

Finalment reflectir en l’aparent obsessió dels asiàtics, especialment els budistes, pels diners. Al temple hi havia caixes de donació, molt grans. Quan hi estava va coincidir que les havien de buidar, i anaren en sacs i sacs de diners posant tots eixos diners de les caixes als sacs en pales. tot un espectacle digne de vore, en que els bitllets es tracten com si foren carbó, just davant de l’aparentment sagrat arbre de la il·luminació, Al cap i a la fi una religió sobreviu més per tindre poder i recursos que no per donar pau i saviesa.

En conclusió aquest xicotet lloc sobre la superfície de la terra exemplifica de manera singular molts trets comuns a tota la humanitat. Luxúria relgiosa vs pobresa estrident, enveja, aparentar, poder, ideologies, diners.

IMG_0714

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s